بودجه استارتاپ ها پیش از جذب سرمایه گذار از کجا تامین می شود؟
به ندرت پیش می آید که کسب و کارهای نوپا از همان ابتدای امر سرمایه گذار پیدا کنند با این همه روشن است که این شرکت ها برای تامین هزینه های خود از نخستین روزهای آغاز به کار به پول نیاز دارند.
البته در پاره ای موارد انتشار اطلاعات نادرست در وبسایت ها یا جوامع باعث می شود که افراد درک نادرستی برای شروع به کار و تهیه سرمایه مورد نیازشان داشته باشند و در نتیجه وقتی با امید به جذب سرمایه گذار در همان روزهای اول، شروع به کار می کنند و نتیجه ای نمی بینند تصمیم می گیرند که عطای راه اندازی استارتاپ را به لقایش ببخشند و ایده خود را برای همیشه فراموش کنند..
در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به راه های ساده تامین مالی استارتاپ ها در ابتدای فعالیت:
پس اندازهای شخصی
بنیانگذارانی که از پول خودشان برای این منظور استفاده می کنند معمولا پس انداز خوبی دارند. افرادی که به لحاظ خانوادگی ثروتمند هستند یا ارتباطات خوبی دارند می توانند برای تامین سرمایه روی کمک خانواده و دوستانشان حساب کنند و در برخی موارد حتی فضای اداری لازم را بدون آنکه نیاز به پرداخت اجاره باشد در اختیار دارند..
حقوق
بسیاری از بنیانگذاران برای خود یک کار روزانه و تمام وقت دارند و معمولا از درآمد آن برای ساخت یک محصول و راه اندازی شرکت خود استفاده می کنند. در اینجا به دو مثال بارز در این رابطه اشاره می کنیم: استیو چن که وقتی به فکر راه اندازی یوتوب افتاد کارمند فیسبوک بود و دیگری مارکوس پرسون که در زمان ساخت اولین نسخه از ماینکرفت در King.com کار می کرد..
وام
گاهی اوقات نیز صاحبان ایده ریسک دریافت وام از بانک ها را به جان می خرند تا طرح مدنظرشان را به حقیقت بدل نمایند. خوشبختانه معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تسهیلات خوبی را در این زمینه فراهم کرده است..
جمع سپاری
پلتفرم های جمع سپاری که از نمونه های خارجی آن می توان به کیک استارتر و Indiegogo اشاره نمود به صاحبان ایده امکان می دهند که پیش از تولید محصول نهایی هزینه آن را از علاقمندان دریافت کنند و به این ترتیب سرمایه اولیه لازم برای تولید انبوه را به دست آورند. البته اشاره کنیم حمایت کنندگان خوب می دانند که صرف پرداخت مبلغ تایین شده به گروه صاحب ایده نمی تواند متضمن دریافت آن در بازه زمانی تعیین شده باشد و ممکن است تحویل کالای پیش خرید شده با تاخیر همراه باشد. از آن طرف، بنیانگذاران و صاحبان ایده نیز می دانند که اعتبار کاری شان در گروه پایبندی به تعهداتشان است و بهتر است در موعد مقرر محصول را در اختیار خریدار قرار دهند..