جمع آوری یک تیم منسجم در آغازین روزهای یک استارتاپ، بسیار چالش برانگیز است.
یکی از بزرگترین مسائلی که کارآفرینان در روزهای آغازین با آن روبرو هستند، جمع آوری یک تیم منسجم و قوی است.
در اکثر مواقع، استارتاپ ها نمی توانند برای جبران تلاش های تیم، هزینه ی زیادی را تقبل کنند. حال با در نظر گرفتن این شرایط، چگونه می توان این مشکل را برطرف کرد؟ پیشنهاد می کنیم که تیم های دورکار را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید.
با توجه به تجربیات بسیاری از کارآفرینان موفق، تیم های دورکار می توانند شما را به نتیجه ی دلخواه برسانند.
در ادامه با استراتژی هایی آشنا می شوید که در ایجاد تیم های دورکار، به عنوان یک اهرم عمل می کنند:
از توسعه دهنده های کاریاب اجتناب کنید و مراجعین شخصی را در نظر بگیرید.
بسیاری از کارآفرینان در روزهای اولیه ی استارتاپ خود از اینگونه کاریابی ها استفاده کرده اند؛ اما از آنجا که انگیزه های آنها با یکدیگر سازگار نبوده، موفق به ادامه ی همکاری نشده اند.
مراجعین شخصی را می توان به عنوان جایگزین مناسب تری در نظر گرفت؛ دوستان، همکاران، کسانی که در گذشته از آنها راهنمایی خواسته ایم و مربیان گذشته ی ما می توانند نقطه ی آغاز خوبی باشند.
می توان با این افراد، تیم های مستعد و منسجمی را به وجود آورد.
جایگاه یک روند گزینشی مناسب را محکم کنید.
با استفاده از رزومه هایی که دریافت می کنید، بخش زیادی از متقاضیان را فیلتر خواهید کرد.
در مرحله ی بعدی، برای یک مصاحبه ی حضوری برنامه ریزی می کنید و کسانی که از این مصاحبه نیز با موفقیت خارج شوند، باید از سد تمرین ها و سوال های تخصصی عبور کنند.
حال باید نگاه نزدیک تری به جواب های نهایی فرد متقاضی داشته باشید؛ از او بخواهید که مراحل دقیق حل کردن تمرین ها و پرسش ها را برای شما توضیح دهند.
کسانی که بتوانند دلایل قانع کننده تری را ارائه دهند، به یک مصاحبه ی حضوری با سایر اعضای تیم دعوت می شوند که در آنجا باید برای پیشنهادات نهایی گفتگو کنید.
یک مدیر برخط را در نظر بگیرید که روی فعالیت های تیم دورکار شما نظارت داشته باشد.
این مرحله از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. مدیریت تیم های دورکار به تخصص، مهارت و از همه مهم تر، رفتار درست نیاز دارد.
از آنجاییکه نمی توانید این افراد را هر روز ملاقات کنید، پس باید دائما با آنها در ارتباط باشید؛ علاوه بر این، الزامات را به صورت کاملا شفاف، تعریف کنید. بر جدول زمانی نظارت داشته باشید، بازخوردهای منظم تهیه کنید و درمحدوده ی زمانی، مدیریت کنید.
تنظیم ملاقات های حضوری، هر دو هفته یکبار و دیدارهای روزانه.
سعی کنید از همان آغاز، این آئین را انجام دهید. هر دو هفته یکبار، با تمام اعضای تیم خود دیدار کنید. علاوه بر این، هر روز صبح و به مدت دو تا پنج دقیقه، تمام کسانی که در محیط کار حاضر می شوند را یکجا جمع کرده و با آنها دیدار کنید؛ در این دیدارها مطمئن شوید که نگرش و هدف تمام شما با هم سازگار است.
این روش در ایجاد تیم های منسجم و انگیزه در آنها بسیار مفید است؛ افراد در این دیدارها فرصت دیده شدن را خواهند یافت.
از ابزارهای بهره وری به عنوان قدرت نفوذ استفاده کنید.
در شرایطی که باید یک تیم دورکار را مدیریت کنید، اعمال این روش الزامی خواهد بود:
- امکانات G: بسیاری از افراد برای دیدارهای روزانه و برخی تصمیم گیری های خود از اپلیکیشن گوگل هنگ اوت (Hangouts) استفاده می کنند. برنامه ی Docs برای اشتراک گذاری اسناد و اجراها کاربرد دارد. اپلیکیشن Calendar نیز برای تنظیم وقت های ملاقات و دیدار با سایر اعضای تیم مورد استفاده قرار می گیرد. شما نیز می توانید از این برنامه ها و یا سایر برنامه های مشابه بهره بگیرید.
- Slack: این برنامه برای چت های تیمی بسیار مناسب است؛ عملکردهای کانال آن باعث می شوند که همه چیز را به صورت متمرکز حفظ کنید.
- Rally یا JIRA: این دو برنامه نیز برای مدیریت بلیط ها و برنامه ریزی برای دیدارهای دو هفته ای مناسب خواهند بود.
- GitHub: این برنامه برای مدیریت تمام پروژه های مربوط کاربرد خواهد داشت.
- Asana: آسانا برای مدیریت تمامی وظایف غیر توسعه ای مثل مصاحبه ها فوق العاده است. می توانید از برنامه ی Trello نیز استفاده کنید.
- Freshdesk: این ابزار برای پشتیبانی از مدیریت بلیط طراحی شده است.
اولویت بندی تیم و فرهنگ سازی
مردم اغلب بر این باورند عملکردهای دورکار به ایجاد تیم و فرهنگ سازی نیاز ندارند؛ اما در حقیقت، عکس این موضوع صحت دارد. شما از مزیت ملاقات های حضوری برخوردار نیستید، بنابراین باید کار بیشتری را انجام دهید.
وسایل شرکت مثل چای، لیوان ها و غیره، جلسه هایی که با Hangouts برنامه ریزی می شوند، اشتراک گذاری عکس های گروهی و ویدیو های فعالیت های تیمی و برنامه ریزی برای گردش های گروهی، تنها چند نمونه ای هستند که می توانند در فرهنگ سازی و روحیه ی تیمی نقش داشته باشند.
ایجاد تیم های دورکار اصلا کار آسانی نیست؛ اما اگر بتوانید به چنین مهمی دست یابید، به خوبی ثابت می کنید که این استراتژی ها برای استارتاپ ها بسیار مفید خواهند بود.