استارتاپ چیست؟
استارت آپ، سازمانی است که شکل گرفته است تا در جستجوی مدل کسب و کاری قابل تکرار و گسترشپذیر باشد..
مدل کسب و کار؟
مدل کسب و کار چگونگی خلق، رساندن و بدستآوردن ارزش توسط شرکت شما را توصیف میکند. به بیان سادهتر، مدل کسب و کار اینکه شرکت شما چگونه پول در میآورد را توصیف میکند.
( یا بسته به سنجههای شما از موفقیت، جلب کاربران، رشد ترافیک و …)
به مدل کسب و کار همچون طرحی نگاه کنید که تمام جریانهای بین بخشهای مختلف شرکت شما را نشان میدهد. همچنین دیاگرام مدل کسب و کار نشان میدهد که محصول چگونه بین مشتریان شما توزیع میشود و پول چگونه به سوی شرکت شما باز میگردد. و نیز ساختار هزینههای شرکت شما را نشان میدهد و اینکه هر بخش شرکت چگونه با دیگر بخشها تعامل دارد و شرکت شما کجا با دیگر شرکتها یا همکاران تجاری همخوانی پیدا میکند تا کسب و کار شما را پیاده کند.
چگونه مشتریسازی، توسعه محصول چابک و استارتاپ ناب با هم جور میشوند؟
فرآیند مشتریسازی راهی است که استارتآپها بهسرعت هر المان مدل کسب و کار خود را تکرار کرده و بیازمایند. توسعه چابک راهی است که استارتاپها به سرعت درحالیکه یاد میگیرند روی محصول خود تکرار میکنند. استارتاپ ناب (اینجا را ببینید) توصیف اریک ریس از تلاقی مشتریسازی، توسعه چابک و در صورت وجود بسترهای باز است. (این متدولوژی برای استارتاپها همان کاری را میکند که سیستم تولید ناب تویوتا برای خودروها انجام داد)
طرح کسب و کار در مقایسه با مدل کسب و کار
صبر کنید، آیا مدل کسب و کار همان طرح کسب و کار نیست؟ شاید ولی بهتر. طرح کسب و کار جای مفیدی است برای اینکه شما فرضیات خود درباره کسب و کار، فروش، بازاریابی، مشتریان، اندازه بازار و .. را یکجا جمع کنید. (سرمایهگذاران مجبورتان میکنند که یکی بنویسید ولی هیچوقت آنرا نمیخوانند). مدل کسب و کار چگونگی همخوان شدن همهی قطعههایی است که در طرح کسب و کار وجود دارند.
چرخش
از کجا میفهمید که مدل کسب و کار شما درست است؟ هنگامیکه درآمد، کاربران، ترافیک و غیره به شروع به افزایش میکنند آنهم به شکل تکرارشدنی که پیشبینی کرده بودید و سرمایهگذاران شما را خوشحال کند. جالب آنجاست که نخستین باری که چنین چیزی رخ میدهد ممکن است شما مدل بهینه شرکت خود را نیافته باشید. بیشتر استارتاپها مدل کسب و کار خود را دستکم یک بار تغییر میدهند (معمولا چندین بار).
آموزهها
– استارت آپ، سازمانی است که شکل گرفته است تا در جستجوی مدل کسب و کاری قابل تکرار و مقیاسپذیر باشد.
– هدف مدل کسب و کار اولیه شما میتواند درآمد، یا سود یا تعداد کاربران یا تعداد کلیکها و یا هرچیزی که با با سرمایهگذاران به توافق رسیدهاید باشد.
– مشتری سازی و ساخت چابک راهی برای استارتآپ ها هستند تا فرضیات خود درباره مدل کسب و کارشان را به سرعت تکرار کنند.
– بیشتر استارت آپ ها مدل کسب و کار خود را چندین بار تغییر میدهند.